V
I
E
W
A
R
T
I
C
L
E
S

آشنایی با کاغذ دیواری و تاریخچه آن

  • آنچه در این مقاله خواهید خواند

    تاریخچه کاغذ دیواری


    • پیش از ظهور کاغذ

    در قرون وسطی قصرهای ثروتمندان با چرم کوبی های طلاکاری شده پوشانده می شد که علاوه بر زیبایی، حکم عایق سرمایی را هم داشت و اتاق ها را در زمستان ها گرم نگه می داشت، پس از آن برای پوشاندن دیوارها از ملیله کاری استفاده می شد، اما کم کم کاغذ جای این مواد را گرفت ولی همچنان به دلیل قیمت بالایی که داشت، استفاده از آن فقط مختص ثروتمندان بود.


    • کاغذ دیواری های نقاشی شده

    در اوایل استفاده از کاغذ برای پوشش دیوارها، به جای چاپ، کاغذ دیواری ها نقاشی می شدند. ژان بوردیچون اولین نقاش فرانسوی بود که 50 رول کاغذ را به منظور نصب روی دیوار، با طرح هایی از فرشتگان و پس زمینه ای آبی رنگ برای لویی شانزدهم نقاشی کرد. این نقاشی از جمله طراحی هایی بود که در آن سال ها طرفداران بسیاری داشت و شاید بتوان آن را با محبوبیت نقاشی های مینیاتور در شرق مقایسه کرد.


    • چاپ کاغذ دیواری

    ژان پاپیلون فرانسوی مخترع چاپ کاغذ دیواری است. او در قرن هفدهم میلادی اولین شرکت چاپ کاغذ دیواری های طرح دار را تأسیس کرد و پسرش ژان میشل پاپیلون، از بلوک های کنده کاری شده برای چاپ طرح های منظم روی کاغذ دیواری استفاده کرد.


    • تأثیر گسترش صنعت چاپ در تولید و چاپ کاغذ دیواری

    ظهور صنعت چاپ پیشرفته باعث شد که تولید کاغذ دیواری ها وارد مرحله جدیدی شود. انگلستان و فرانسه در این صنعت پیشرو بودند. در قرن 18 میلادی ژان باتیست ریویلون که در فرانسه فروشنده چسب و کاغذ بود از انگلستان، به فرانسه کاغذ دیواری وارد کرد و به اندازه ای در کار خود موفق شد که توانست برند خود را تأسیس کند. محصولات شرکت او طرفداران بسیاری پیدا کرد تا جایی که دیوارهای قصر ماری آنتوانت با کاغذ دیواری های شرکت او پوشانده شد.

    ژان باتیست ریویلون پس از انقلاب فرانسه به انگلستان رفت و در آنجا کارخانه ای برای تولید کاغذ دیواری تأسیس کرد و این کشور را به یکی از قوی ترین کشورهای تولید کننده کاغذ دیواری در جهان تبدیل کرد.


    • چاپ پیشرفته رول های کاغذ دیواری

    بالاخره در قرن 19 میلادی کاغذ دیواری رولی با چاپ پیشرفته به بازار آمد و با کاهش هزینه تولید کاغذ و چاپ، کاغذ دیواری از حالت یک کالای فوق لوکس تبدیل به یک کالای کاربردی شد که در بسیاری از خانه ها به چشم می خورد و حتی در اتاق کودکان هم مورد استفاده قرار می گرفت.


    • کاغذ دیواری در دوران جدید

    از قرن 19 میلادی به بعد تغییر و تحولات زیادی در تولید کاغذ دیواری انجام شد و تولید آن به صورت انبوه در آمد. امروزه کاغذ دیواری برای همه در دسترس است و تغییرات زیادی در جنس و طرح آن صورت گرفته. در گذشته کاغذ دیواری ها از جنس کاغذ نازک تهیه شده و با چسبی مخصوص به دیوار چسبانده می شدند، این کاغذ دیواری ها دو مشکل عمده داشتند اول اینکه جنس کاغذ در کاغذ دیواری های قدیمی باعث ایجاد حساسیت و خارش در افراد می شد و دوم اینکه موقع کندن کاغذ دیواری، بسیاری از قسمت های آن روی دیوار باقی می ماند.

    امروزه کاغذ دیواری ها از جنس وینیل یا پارچه ای تولید می شوند و از نظر طرح انواع بسیار گسترده ای دارند؛ از جمله طرح های محبوب این محصول، کاغذ دیواری پتینه است که به حدی زیبا و طبیعی طراحی و چاپ می شود که می توان به جای پتینه کاری واقعی از آن استفاده کرد.


    سخن پایانی

    کاغذ دیواری داستانی طولانی دارد ولی تنها پس از اختراع کاغذ در چین و استفاده از آن در اروپا به طور رسمی طراحی و تولید شد. امروزه کاغذ دیواری ها با طرح های بسیار متنوعی طراحی و تولید می شوند.

    نظر شما چیست؟

    خوشحال می شویم نظر شمارا نسبت به این مقاله بدانیم،برایمان بنویسید

R
E
L
A
T
E
D
P
R
O
D
U
C
T
S

مقاله مرتبط با این مقاله وجود ندارد

از من بپرس